miercuri, 28 iulie 2010

Mihai. Tata Mihai. Cantea.

Despre Mihai Cantea am mai scris. Tata Mihai, cum îl alintăm cei care-l cunoaștem de ceva vreme. Are cam 60 de ani. Știe fotografie câtă gașca unui anumit Club din Iași nu poate aduna la un loc. Calculatorul nu mai are taine pentru el. La fel și programele de editare, cele de pregătire pentru tipar și tiparul în sine. Este o enciclopedie fotografică. Este... Tata Mihai, Prietenul tuturor celor care-i cer părerea despre fotografie și tot ce ține de ea. Îmi este greu să scriu despre Omul Mihai Cantea. Ar trebui să-l cunoașteți ca să vă puteți face o părere despre el. Ce vă mai pot spune este faptul că, de când îl cunosc, și sunt ceva ani, nu l-am auzit măcar odată spunând un cuvânt rău despre cineva...

Mă veți întreba de ce scriu toate astea? Pentru că abia azi am aflat că Tata Mihai este un COMUNIST. Și încă unul înrăit: Printre recentele drepturi ”câștigate” (după îndelung așteptatele alegeri) de către membrii Clubului Fotografilor din Iași este și acela de a avea voie să pună spre critica imparțială a colegilor fotografiile proprii. Nu vă repeziți să dați cu tasta pe Goagăl. E doar pe Forumul lor. Unde nimeni altcineva nu are acces decât membrii plini. (Acum vă veți întreba de unde am eu. Păi... am ”metode specifice” cum spunea o domșoară ștearsă la figură acu ceva vreme). Și pune o altă domșoară o poză să o ”mestece”  oamenii de acolo, iar Tata Mihai fiind în concediu și, deci, neavând treabă, se apucă să o comenteze. Redau textul mai jos:
”Intreaga compozitie este artificiala. Pare o sirma modelata si incercat a fi fotografiata. Liniile si pozitiile trupului nu ofera nici o idee despre ceva exterior sau interior. Ca exercitiu tehnic... Lumina acelei luminari este supraexpusa, o pata alba fara detalii. Suportul luminarii este putin inclinat sugerind o dezechilibrate. Miinile fortat impreunate, fara naturalete, incadreaza asimetric ovalul fetei. Luminile de pe obraji sint erori de iluminare si pentru ca nu poti gasi o alta pozitie a luminii se retuseaza. Si tot asa in descifrarea unei fotografii trebuiesc privite toate liniile si contururile, descifrate ca semnificatie si descoperite relatiile dintre fiecare element care compune imaginea. Poate trebuiau facute citeva schite , desene, inainte de a compune o imagine in studio. Aici este studiu si nu instantaneu. Culorile alese sint terne, griurile astfel nuantate si dozate definesc o imagine plata, lipsita de viata, fara dinamica, fara trimiteri la un dialog intre lumina si umbre. Bratele sint luminate putin impotriva firii. Creierul nostru percepe frumosul in mod natural si nu trebuie sa aducem umbre si lumini care omoara volumul. Sint concavitati care au devenit convexitati prin iluminare. Cam asa privesc o imagine, cam asa judec ceea ce vad. De la aceasta schita se poate trece mai departe. Ideea ce ai vrut sa o reprezinti fotografic e posibil sa o realizezi cindva. Repeta studiul la intervale mari de timp, si executa macar 20-30 de expuneri la fiecare sesiune foto. Sint astfel de imagini care au fost finalizate si dupa un an de zile. (Poti afla asta numai de la fotografii care isi deschid laboratorul. Astfel de lucruri nu prea se spun)”
Un comentariu mai pertinent asupra unei imagini fotografice nu cred că se putea face. Nu cred că un fotograf s-ar putea supăra primind o asemenea ”lecție” de descifrare a imaginii pe care a supus-o  criticii colegilor. Dar s-a găsit un omuleț să cârcotească:
”Parca e un raspuns din cartile de teorie comuniste. Fata de altii macar fata asta incearca si altceva decat floricele si gandacei sau acele portrete si nuduri kiciste ale marilor maestri membri AAFR”
Iote ce debită un Hartist în apărarea fetei. Ce naiba e ”comunist” în ceea ce a scris colegul lui de Club al Fotografilor din Copou, Mihai Cantea, nu știu. Unde a văzut el potrete și nuduri ”kiciste” poate ne va lămuri vreodată...
Deci... Tata Mihai e un COMUNIST cu apucături COMUNISTE, care știe pe de rost cărți de teorie COMUNISTĂ, etc...
Cine este marele fotograf care și-a permis să jignească un coleg? Se cheamă Bogdan Onofrei. Îl știu de vreo 12-13 ani, de când era un copil talentat, care promitea. De atunci a făcut pe brânci Facultatea de Arte Vizuale de la Cluj, unde amicul Feleki, unul dintre profesori, l-a ratat la mustață cu licența... De atunci este mare artist fotograf ieșean. Plin de sine, de genul celor care se nasc talente și mor speranțe. Opera domniei sale este ca și inexistentă. Chiar dacă recent a lansat un albumaș cu bisericile și mănăstirile moldave. Un album cu o machetare copiată după aceea a unui alt album cu același subiect realizat și tipărit de către ”Terra Design” de la Gura Hulorului și care se găsește prin toate mănăstirile din Bucovina. Doar că a lui domnul Onofrei este mult mai sărac în imagine, cu imagini în proporție de 75% slabe și beneficiind de un tipar discutabil. După lansarea albumului l-am invitat la o bere și o discuție despre el. Dar n-a fost curios. Artistul nu se coboară la nivelul celor care-i cârtesc ”opera”. El este printre nori. De fapt, tot printre nori sunt și imaginile din saitul personal pe care Bogdan Onofrei și l-a alcătuit ne-comunist, ne-”kicist” și fără nici o treabă cu marii maeștri membri AAF.
Din păcate, nu am imaginea pe care a comentat-o Mihai. Vă dau linkul domnișoarei care a stârnit dihonia la Clubul Fotografilor. Nu-i așa că are talent? Eu zic că da. Și mai zic că sfaturile lui Mihai i-ar prinde tare bine pentru evoluția viitoare. Și tot așa, mai zic că imaginile ei seamănă al dracului de bine cu cele de la începuturile lui Miri Bratu...

Dragă Dane, acum vreun an și ceva, un alt membru al Clubului, Sorin Aruștei, a avut o altă ieșire măgărească la un comentariu a lui Mihai. Știi la fel de bine ca și mine că ea, CRITICA, făcută cu bun simț, competent, argumentată, este utilă și ajută pe acela care este criticat. Dacă are minte să înțeleagă. De canalii mici, artiste și analfabete lumea e plină. Se pare că și mica ta ”împărăție” nu duce lipsă. Ai două variante: ori dai canaliile afară, ori pe cei care sunt onești dar deranjează în momentul în care au ceva de spus. Dacă nu o faci, în ochii mei vei fi și tu tot o CANALIE. Și nu uita, Dane, acum puțin timp, foarte puțin, eu și Mihai Cantea eram printre aceia foarte puțini care-ți îndulceam singurătatea și zbaterile. Eu am plecat singur din ”povestea” ta. Merită să-l pierzi și pe Mihai? Fii sincer cu tine!...

5 comentarii:

fotomaniacu spunea...

Cred ca gresesti Ozo.
Greseste si domnul Ozo, care mi-a fost profesor si care este un om extraordinar.
El nu trebuie sa se mai bage sa aiba pareri intr-o miscare care nu e precis delimitata, care nu are friiele exacte.
Daca imaginea aia era conceptuala, nu poate fi analizata cu elementele fotografiei clasice.
Daca era lomografie sau cu stenopa, trebuie analizata cu acele atribute.
Tinara generatie nu pricepe ce spune Mihai, sunt imbecili inculti care nu invata nimic la liceu, care nu stiu limbaj plastic, care nu au treaba cu comunicarea, o gasca difuza care nu e capabila sa invete - un amalgam de retardati si de lenesi.
In acest contezt orice efort este inutil, fotografia romaneasca e o jalnica masa de gelatina, chiar si moldovenii de peste prut fac fotografie si noi nu.
Si eforturile matale, Ozo, de a delimita lucrurile si de a le ordona sunt inutile, este teoria spatiului vital, nu voi ati construit acel spatiu de manevra si nu trebuie sa va bagati.
Nu iese nimic bun din astfel de chestii.
Ce ar trebui facut?
Nu stiu.

vasile dorolti spunea...

Parca am avut si eu o conversatie cu domnul acesta.Ma insel oare?....revenind:vezi,asta imi place la unii: e suficient sa incerci,nu-i absolut necesar si sa poti,sau sa reusesti.te uiti la pozele personale frumoase si talentate,si te poti bucura;arata aproape ca si ale lui :( ).doar din cauza aparatului nu-s mai bune !!!!..de aia tre sa-ti iei Nikon (si nu Canon).sau invers.

Ovidiu Diaconu spunea...

Imi permit si eu cateva ganduri exprimate cu "glas" tare.

Sunt trei aspecte aici:
1) "discutia" dintre dl. Onofrei si dl. Cantea
2) postarea acelei conversatii intr-o alta sfera decat cea privata in care se petrecuse.
3) critica si românul

Astfel:
1. Consider ca dl Onofrei ar fi trebuit sa-i ceara scuze dlui Cantea, in acelasi "spatiu de dialog" unde s-a petrecut si jignirea. Acum insa, cu scoaterea rufelor in public - nu mai stiu.

2. Ozo, nu cred ca facand public aceasta discutie, se poate rezolva ceea ce se ... stricase. A da cu ciocanul si mai tare intr-o piesa stricata, sansele sa se repare "de la sine" sunt minime.

3. Observatia si critica dlui Cantea cu privire la fotografia colegei de club, eu am luat-o ca pe un lucru pozitiv, binevenit. Asta trebuie sa facem intre noi: sa ne putem critica operele, fara a lua personal acele critici. Doar cine este criticat la timp si in modul potrivit, poate spera la progres si devenire.
Daca cineva nu se/s-a regaseste/regasit in acel comentariu al dlui Cantea nu tb sa devina motiv de atac personal si nici de replica desprinsa din alte ... filme/vieti.

Va chem la toleranta, clementa si recunoasterea valorilor celor care au probat pana acum acest lucru!

Mihai Cantea spunea...

Ca de obicei Ozolin este un inversunat. Nu stiu cit de buna este inversunarea dar el are si ceva motive personale legate de trecutul istoric. Daca cineva vrea sa afle ceva din trecutul meu istoric si reactia mea fara echivoc si prompta se citeasca „Drumuri de foc” de Corneliu Stefanache, ed. Junimea, 1984 (cred). Sint personajul principal al unui roman care i-a adus statul de dizident scriitorului.
Nu este prima data cind Conu Dinu imi spune, direct sau indirect, sa stau departe de tinara generatie. Partea cea mai proasta este ca de la virsta de 20 de ani, deci de peste 42 de ani, am fost mai mult ocupat cu taberele de creatie artistica, cu scolile populare de arta, cu tabere de instruire, elevi sindicalisti, activisti. Si ma abtin greu, atunci cind cineva posteaza o fotografie si scrie explicit ca doreste comentarii (critica). De regula noi percep cuvintul „critica” numai in sensul negativ. De aceea poate ar fi mai indicat sa folosim cuvintul „comentariu”. Comentariul sau critica poate fi tehnica, artistica, estetica, filozofica. Depinde de priceperea celui care se hazardeaza sa o faca. Neintelegerea semantica a termenilor, necunoasterea regulilor de conversatie liberea sau scrisa, proasta intelegere a libertatii de transmitere a gindurilor si ideilor, incapacitatea de a asculta si de a pricepe, incapacitatea de dumirire despre actul artistic si creatia artistica nu pot conduce decit la conflicte de prost gust, pentru ca sint si conflicte pozitive.
Abia citind acest text am facut legatura cu persoana fizica care a catadicsit sa imi califice comentariul drept comunist. Ramin surprins profund pentru ca am avut unele discutii cu domnia sa si aveam o parere buna despre omul ca atare.
Ovidiu face o observatie foarte perninenta si cred ca acest conflict care in loc sa fie purtat numai pe teme tehnico-artistice si care a derapat prin ascutirea unor orgolii care nu au legatura cu creatia artistica ma determina sa imi exprim parerile de rau pentru reactia mea dura. Era cazul ca un om de 62 de ani sa fie mai prudent si mai retinut in fata unui atac sub centura comis de tinarul Onofrei!
Sper ca si voi care scriti aici sa imi dati dreptate si sa incercam sa reparam ce mai poate fi reparat. Ma gindesc acum la o reactie puternica din partea lui Dan. As dori sa nu se intimple asa ceva.
Mihai Cantea.

Blogu'lu oZo spunea...

Am impresia că te-am cam băgat la ”extemporale” Mihai. Îmi pare rău!. Să stea Dan liniștit. Niciunul dintre cei cu ”drept de vot” pe forumul unde face curățenie nu mi-a dat ”materialul”. De pe forumul unei instituții publice care este ”privată” pe banii noștri. Dar asta e altă discuție. Dacă vrea să știe cum se poate accesa calimera să-l întrebe pe cel care l-a ajutat la ștoul de pe 1 aprilie. Și eu îmi pot face temele dacă am mintea odihnită...